Je hebt een product of dienst waar je helemaal enthousiast over bent. Nu wil je het natuurlijk aan zoveel mogelijk mensen verkopen. Hoe ga je dat doen? De meest voorkomende oplossing is een website of webshop. Wat heb je daar allemaal voor nodig? In dit artikel leg ik je uit waar je allemaal mee te maken krijgt en welke keuzes je zou kunnen maken. Ik ben een WordPress website specialist en ruim 5 jaar fulltime ondernemer. In dit artikel deel ik mijn advies op basis van mijn ervaring en die van mijn klanten!

De basis voor elke (online) onderneming

Bedrijfsplan

De basis van elk bedrijf is het hebben van een plan. Wat is je visie? Voor welk probleem biedt jij een oplossing? Wie is jouw ideale klant? Welke diensten of producten biedt je aan? Wat is je verdienmodel en je begroting? Dit zijn enkele vragen waar je een antwoord op moet hebben bij het starten van je bedrijf. Deze vragen zijn niet altijd even makkelijk om te beantwoorden, een business coach kan hierbij ondersteunen.

Huisstijl en Brand Identity

De volgende stap is: hoe wil je jezelf presenteren? Een bedrijfsnaam is nodig maar niet eens het belangrijkste. Ervoor zorgen dat jouw ideale klant zich tot jou aangetrokken voelt wel. Welke middelen gebruik je hiervoor? Welke look en feel past hierbij? Een herkenbaar logo, kleurenpalet en foto’s zijn hierbij essentieel. Een grafisch designer is hierin gespecialiseerd. Aan de hand van je bedrijfsplan en persoonlijke gesprekken zullen zij een logo en huisstijl creëren. Een goede designer zal naast een logo ook een huisstijl handboek opleveren met hierin informatie over je kleuren, lettertypes, stijlelementen en tips voor het maken van foto’s. Met deze informatie kun je ervoor zorgen dat je op alle verkoopkanalen (website, sociale media etc) dezelfde en herkenbare uitstraling hebt!

Website en/of webshop

Je hebt je plan, je weet hoe je jezelf wilt presenteren. Dan kun je aan de slag met je site! Deze stap is vaak moeilijker of meer werk dan gedacht. Je onderneming is je kindje en je website net een bevalling. Welke teksten moeten er op je website staan? Welke pagina’s moeten er komen? Hoe wil je dat de website eruit ziet? Een website specialist kan met je meedenken over de pagina structuur van je site, welke functionaliteit er nodig is en hoe je de site aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk maakt. Vervolgens wordt de website gebouwd en ga je net zo lang testen tot alles er goed uit ziet en goed werkt. Maar met alleen de website red je het niet, je kan de mooiste en beste website ever hebben maar als er niemand op komt zal je ook niks verkopen.

Is dit allemaal noodzakelijk?

In mijn ogen zijn bovenstaande punten de basis van je marketing en sales voor elk bedrijf. Is het hebben van een volledig uitgewerkt bedrijfsplan en huisstijl nodig om succesvol te zijn? Nee! Met een standaard website/shop layout en het toepassen van ‘marketingtrucjes’ kun je heel snel en eenvoudig je diensten/producten verkopen en dit kan heel lucratief zijn. Maar dit artikel is gericht op ondernemers met een visie die een duurzaam bedrijf willen opbouwen. Dan is mijn advies altijd om eerst je basis op orde te hebben. Een basis waar jij achter staat, waar jij blij van wordt en je klanten dan ook.

Zelf doen of uitbesteden?

Dat is de vraag. Kun en wil je het graag zelf doen? Dat bespaart natuurlijk een hoop geld. Wij zijn zelf ook fan van zoveel mogelijk zelf doen. Maar is dit altijd het verstandigst? Lees hier meer tips over zoveel mogelijk zelf willen doen als ondernemer!

Marketing next level

Yes ok, je hebt je basis op orde. En dan? Al snel krijg je te maken met nog meer mogelijkheden. Lees hier snel meer over in Deel 2 van Net je onderneming gestart? Waar krijg je allemaal mee te maken?