In deel 1 heb ik de basis voor online ondernemen met je gedeeld. Hierin besprak ik het hebben van een bedrijfsplan, huisstijl en website. Nadat je deze basis op orde hebt krijg je al snel te maken met nog meer mogelijkheden. In dit artikel bespreek ik nog meer online marketing mogelijkheden waar je website een rol in speelt.

Social media

Iedereen kent of gebruikt het wel: Facebook, Instagram, YouTube etc. Via deze platforms kun je veel mensen bereiken. Je weet vast zelf hoe je een foto of video kunt posten maar het inzetten van social media als marketing kanaal is een ander verhaal. Wat ga je posten? Hoeveel en wanneer? Hoe word je gevonden en vooral hoe gaat jouw ideale klant jou vinden? 10.000 volgers is leuk maar als zij geen klant van je willen worden heb je er niks aan. Een social media specialist (of online marketing specialist) helpt je met het maken en uitvoeren van een plan. Zoals in deel 1 uitgelegd is het nodig om eerst je huisstijl op orde te hebben, de look en feel van je social media moet herkenbaar zijn en uitstralen waar jij voor staat.

Content & SEO

Een van de meest gestelde vragen door ondernemers: hoe kom ik op de eerste pagina van de zoekresultaten? Je website zodanig inrichten dat je hoog in de zoekresultaten komt heet: SEO – Search Engine Optimalisation oftewel zoekmachine optimalisatie. Zodra je website online staat zal deze gescand worden door Google en word je getoond in de zoekresultaten, daar hoef je niks voor te doen. Om er voor te zorgen dat je zo hoog mogelijk word getoond zal je Google er van moeten overtuigen dat jij relevant bent en een specialist in jouw vakgebied. Hoe je dit doet? Daar kan een SEO specialist je mee helpen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het schrijven van de juiste teksten (content). Content en SEO zijn twee verschillende specialismes maar ze worden vaak gecombineerd.

Online adverteren

Gevonden worden via Google is de droom van elke ondernemer. Maar zeker als starter is dit niet realistisch. Online adverteren kan hierbij een uitkomst zijn. Dit wordt SEA genoemd (Search Engine Advertising). Met betaalde advertenties in Google kun jij bovenaan worden getoond. Ook is het mogelijk om te adverteren in social media platforms zoals Facebook, Instagram en YouTube. Met het starten van een advertentie campagne kun je meer bezoekers naar je website leiden. Vervolgens kun je in de statistieken zien hoeveel mensen je hebt bereikt en hoeveel mensen er daadwerkelijk iets gekocht hebben (dit wordt conversie genoemd). Ook hier zijn natuurlijk specialisten voor: een SEA of online advertising specialist. Hou er rekening mee dat je naast de kosten voor het inhuren van een specialist ook een maandelijks budget moet hebben om de advertenties te betalen.

De juiste specialist vinden

Ok je bent eruit. Je wilt een specialist inhuren voor het helpen met bijvoorbeeld online marketing. Maar hoe vind je de juiste persoon? Het vinden van de juiste, die past bij jouw bedrijf, is heel waardevol. Het doel is natuurlijk dat je het geld wat je hierin investeert snel weer terug verdiend. Wees hierin wel realistisch, het opbouwen van een gezond bedrijf kost tijd. Laat je ook niet teveel leiden door mooie verhalen en beloftes. Kijk in eerste instantie altijd eerst naar wat je echt nodig hebt en schep duidelijke verwachtingen. Hierbij enkele tips!

  • Voordat je begint met zoeken maak je eerst een lijstje van wat jíj nodig hebt, denk ook aan de toekomst. Je wilt misschien niet meteen starten met facebook advertenties maar het is wel fijn als je met een bedrijf in zee gaat die dat in de toekomst wel voor je zou kunnen doen.
  • Er zijn vele specialisaties. Ga er niet vanuit dat een social media specialist je ook kan helpen met adverteren. Of een tekstschrijver die ook rekening houdt met SEO. Of dat een website designer ook de website kan bouwen. Vraag goed na waar zij precies gespecialiseerd in zijn en wat ze wel en niet doen.
  • Het klinkt praktisch om met een marketing bureau te werken die alle specialisaties in huis heeft (website, social media, adverteren, seo etc). Besef wel dat wanneer een bedrijf alles kan leveren, dit misschien ten koste gaat van de kwaliteit. Een specialist is immers een specialist omdat zij dag in dag uit met dat deel bezig zijn.
  • Zorg voor enige kennis over het vakgebied. Vraag je vrienden, familie, kennissen (met een bedrijf) of zij er ervaring mee hebben. Lees blogs, kijk video’s of luister podcasts. Je hoeft zelf natuurlijk geen specialist te worden maar enige basiskennis maakt het gesprek met een werkelijke specialist wel makkelijker en efficiënter.

Je bedrijf op orde

Natuurlijk besteed je veel aandacht aan marketing en verkoop, je wilt tenslotte geld verdienen. Maar hoe regel je de praktische kant van je bedrijf? Je administratie, planning, stagiaires/medewerkers etc. Welke tools gebruik je hiervoor? Of het deel waar wij zo enthousiast over zijn: hoe richt je je interne processen zo efficient mogelijk in zodat je zoveel mogelijk tijd over houdt voor datgene dat jij moet/wilt doen?

Lees hier binnenkort meer over in deel 3!